Vandaag gromde ik nog toen mijn partner zei dat ik deze week wel erg vaak weg ben. Mijn neiging was om me te verdedigen en een tegenaanval in te zetten. Net op tijd realiseerde ik me dat haar opmerking geen verwijt aan mij was, maar dat achter haar uitspraak een zorg en een behoefte zat. In plaats van de tegenaanval in te zetten, kon ik met empathie reageren: “vind je het veel om deze week alleen de kinderen te hebben en zou je meer ondersteuning (behoefte) hierin willen hebben?” Mijn partner ervaarde zich gehoord en in plaats van verwijdering die bij een tegenaanval zou zijn ontstaan, voelden we de verbinding en konden we een passende oplossing vinden waarin we beide senang waren.

Dit is een voorbeeld hoe je vanuit Verbindende Communicatie een dreigend conflict ombuigt naar verbinding en oplossingen waar alle betrokkenen achterstaan. Zowel in privé als zakelijk als in de opvoeding ervaren mensen profijt van deze manier van denken en communiceren.

Geweldloze Communicatie leert je hoe je (onbewuste) reacties zoals strijd, vechten of terugtrekken (van jezelf of de ander) om kunt zetten naar een open, verbindende en effectieve manier van samenwerking en hoe je kunt communiceren op een manier waarbij je recht doet aan de gevoelens en behoeften van alle betrokkenen en dus oog hebt voor wat jijzelf en de ander(en) nodig hebben.

Workshops & trainingen: